8 februari 2004

‘Lange Jammer’ met sloop bedreigd

Lange Jammer

Het Hoogheemraadschap van de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden heeft onlangs een sloopvergunning verleend voor het pand aan de lekdijk Sluis 4, Ameide. Stichting Lekdijk heeft bezwaar aangetekend tegen deze sloopvergunning. De verleende sloopvergunning werd kenbaar gemaakt in Het Kontakt van 30 januari j.l.

De redenen van ons bezwaar zijn als volgt:

- Sluis 4 (in de volksmond De Lange Jammer) is een individueel object van cultuurhistorisch belang aan de Lekdijk voor de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden, ook volgens de MER rapportage mei 2000;
- Sluis 4 is een beeldbepalend pand in de wooncontext van Sluis en het landschap, ook volgens MER rapportage mei 2000;
- De dijkverzwaring die net is afgerond op Sluis, heeft de gemeenschap erg veel geld gekost, ook om de woningen te sparen;
- Sluis 4 wordt verhuurd aan een dijkbewoner en deze bewoner wil hier graag blijven wonen;

In het waterstructuurplan van 2002 spreekt het Hoogheemraadschap van een weids en historisch karakter van de Alblasserwaard. Ieder stukje heeft een eigen verhaal. Dit geldt ook voor het zeer speciale ensemble Sluis, dat Sluis niet meer zal zijn, wanneer de slopershamer dit authentieke pand zal gaan afbreken.

Model bezwaarschift

Ingezonden door Ina Renes om 20:41 uur | Terug naar boven

Beste mevrouw Renes,

Het is jammer als dit pand gesloopt wordt. Het is een bezienswaardigheid wat hiermee dreigt te verdwijnen. Het pand verkeerd momenteel weliswaar in erbarmelijke staat maar is wel bewoond. Wiens' eigendom is het eigenlijk en waarom doet die persoon er niets aan? Goed dat er iemand is die zich aktief verzet. Ik zou eenieder willen vragen zorgvuldiger met dit stuk verleden om te gaan.
Veel succes

Ingezonden door: R. Leidelmeijer op 17:41 uur