19 januari 2005

Bomen weg voor dijkverzwaring

http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/0034 (427 x 640).html________http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/0035 (427 x 640).html

Nu sinds enkele dagen de populieren en knotwilgen op Achthoven totaal verdwenen zijn gaan de gedachten terug naar het mooie en poŽtische gedicht van Marsman, waarin de eerste strofe er direct diep inhakt.

‘Denkend aan Holland zie ik brede rivieren traag door oneindig laagland gaan
rijen ondenkbaar ijle populieren als hoge pluimen aan den einder staan;
en in de geweldige ruimte verzonken de boerderijen verspreid door het land,
boomgroepen, dorpen, geknotte torens, kerken en olmen in een groot verband…’

De dijkverzwaring is werkelijk van start gegaan; we kunnen zien wat er gebeurt en dat maakt indruk. Onderstaande reactie van een website bezoeker die ons mailde laat dat ook horen.

‘Zaterdag met de filmcamera naar de Lekdijk tussen Lexmond en Ameide gegaan. Tot mijn schrik zag ik dat men vrijwel het hele traject de buitendijkse knotwilgen en populieren had omgezaagd. In 1 klap zowel landschap als cultuurhistorie verdwenen. Ik had gedacht en gehoopt dat knotwilgen gespaard konden worden als er binnendijks gewoon weiland was. Bij Lexmond staan de knotten ook nog gewoon buitendijks. Dit uniek stukje Lekdijklandschap is nu verdwenen. Waar vind je nu nog zo’n mooi stukje? Vaarwel steenuiltjes, die zo mooi te filmen waren.’

Ingezonden door Ina Renes om 15:56 uur | Terug naar boven