• januari 2005

29 januari 2005

Mooi uitzicht

http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/PICT0062 (640 x 480).html

Dit mooie stukje uiterwaard bij de Langesteinseweg aan de Lekdijk op de grens van Langerak en Tienhoven ligt er nog niets vermoedend bij. Hier is het startpunt van de dijkverzwaring Zederik.

Ingezonden door Ina Renes om 23:42 uur | Reacties (0) | Terug naar boven

Knotwilgen

http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/PICT0048 (640 x 480).html

Deze rij knotwilgen in Tienhoven deelsectie 1 van de dijkverzwaring staan ook te wachten met een wit streepje op de stam. Het zal niet lang meer duren voordat dit beeld voorgoed verdwenen is.

Ingezonden door Ina Renes om 23:28 uur | Reacties (0) | Terug naar boven

Boerderij van het jaar

http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/PICT0035 (640 x 480).html

Voor de Boerderij van het jaar 2004 staan bomen pal aan de dijk. Deze blijven wel behouden. Hoe de keuze tot stand is gekomen blijft raden. De waarde van de oude notenboom ter hoogte van Lekdijk 30 zou toch ook in aanmerking moeten komen om te blijven staan.

Ingezonden door Ina Renes om 23:05 uur | Reacties (0) | Terug naar boven

Eeuwenoude notenboom

http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/PICT0586 (640 x 480)1.html

Ter hoogte van Lekdijk 30 staat deze oude notenboom. Het is onzeker wat er met deze 300-jarige notenboom gebeurt. Er staat geen wit teken op zijn stam maar ook is er geen hekje rondom de boom aangebracht om hem te behouden.

Ingezonden door Ina Renes om 22:57 uur | Reacties (0) | Terug naar boven

Witte kruizen op de boomstam

http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/PICT0022 (640 x 480).html

Op de Lekdijk vanaf de Langesteinseweg naar Tienhoven zijn tal van bomen gemarkeerd met witte kruizen of strepen. Anderen daarentegen zijn zorgvuldig omringd met rood en witte planken. Het gaat er maar om; jij blijft staan en jij moet weg. Binnenkort zal ook hier het kappen van de bomen gaan beginnen.

Ingezonden door Ina Renes om 22:42 uur | Reacties (0) | Terug naar boven

Beschermde bomen Slot Herlaer

http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/PICT0010 (640 x 480).html

Bij Slot Herlaer zijn de platanen ingepakt met rood en witte planken om ze te beschermen en als teken dat deze bomen moeten blijven staan als straks het kappen gaat beginnen.

Ingezonden door Ina Renes om 22:37 uur | Reacties (0) | Terug naar boven

28 januari 2005

Graafmachine in de klei

http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/PICT0030 (640 x 480).html

Op de hoogte van Achthoven 72 is te zien hoe de werker van deze graafmachine de sloot voor zich aan het dempen is. Een sloot in de uiterwaard die door vele jongelingen in de winter werd gebruikt om schaatsen te leren en ‘s zomers een geliefde plek was om vlotten te bouwen. Zal de nieuwe sloot erachter eens zo belangrijk worden?

Ingezonden door Ina Renes om 22:27 uur | Reacties (0) | Terug naar boven

Container houtsnippers

http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/PICT0009 (640 x 480).html

Het materieel met de containers met houtsnippers rijden af en aan onder aan de dijk op Achthoven, waar het voor het materieel inmiddels een zwaar traject vol met klei is geworden. Toch is dit nog maar een begin.

Ingezonden door Ina Renes om 22:27 uur | Reacties (0) | Terug naar boven

26 januari 2005

Hakselaar

http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/PICT0005a (640 x 480).html

Deze hakselaar is bezig alle takken van de bomen fijn te malen. Het zaagsel uit de machine waait over de dijk als een laatste aandenken van het mooie natuurgroen. De boomstammen lijken klaar te liggen om te worden opgehaald.

Ingezonden door Ina Renes om 21:07 uur | Reacties (0) | Terug naar boven

Sloot

http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/PICT0003 (640 x 480).html

Vanaf Sluis richting Achthoven is er door graafmachines een geul uitgegraven. Afgelopen week heeft dit graafwerk geresulteerd in een sloot.

Ingezonden door Ina Renes om 21:05 uur | Reacties (0) | Terug naar boven

19 januari 2005

Bomen weg voor dijkverzwaring

http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/0034 (427 x 640).html________http://www.stichtinglekdijk.nl/afbeeldingen/0035 (427 x 640).html

Nu sinds enkele dagen de populieren en knotwilgen op Achthoven totaal verdwenen zijn gaan de gedachten terug naar het mooie en poëtische gedicht van Marsman, waarin de eerste strofe er direct diep inhakt.

‘Denkend aan Holland zie ik brede rivieren traag door oneindig laagland gaan
rijen ondenkbaar ijle populieren als hoge pluimen aan den einder staan;
en in de geweldige ruimte verzonken de boerderijen verspreid door het land,
boomgroepen, dorpen, geknotte torens, kerken en olmen in een groot verband…’

De dijkverzwaring is werkelijk van start gegaan; we kunnen zien wat er gebeurt en dat maakt indruk. Onderstaande reactie van een website bezoeker die ons mailde laat dat ook horen.

‘Zaterdag met de filmcamera naar de Lekdijk tussen Lexmond en Ameide gegaan. Tot mijn schrik zag ik dat men vrijwel het hele traject de buitendijkse knotwilgen en populieren had omgezaagd. In 1 klap zowel landschap als cultuurhistorie verdwenen. Ik had gedacht en gehoopt dat knotwilgen gespaard konden worden als er binnendijks gewoon weiland was. Bij Lexmond staan de knotten ook nog gewoon buitendijks. Dit uniek stukje Lekdijklandschap is nu verdwenen. Waar vind je nu nog zo’n mooi stukje? Vaarwel steenuiltjes, die zo mooi te filmen waren.’

Ingezonden door Ina Renes om 15:56 uur | Reacties (0) | Terug naar boven

14 januari 2005

Kap

Deze week is begonnen met de kap van de bomen aan de voet van de dijk vanaf Sluis richting Lexmond.

Ingezonden door Frank Dekkers om 19:41 uur | Reacties (0) | Terug naar boven