• juli 2005
    · Waar komt onze klei vandaan? · Zinkstuk · Lekdijk Ameide

5 juli 2005

Waar komt onze klei vandaan?

Everdingen

Vandaag zijn we op expeditie geweest naar Everdingen. Het landschap doet je denken aan het buitenland maar het is momenteel de werkelijkheid aan de Lek in de Alblasserwaard/Vijfheerenlanden.

Everdingen

Aan de chauffeur van de eerste dumper die wij tegenkomen vragen wij of het klopt dat de klei uit Everdingen per boot vervoerd wordt naar Ameide. En dat blijkt zo te zijn. Op de foto is te zien dat de klei door een graafmachine in de dumper wordt geladen.

Everdingen

Vlakbij het schip komen de wagens elkaar tegen; ze zijn voortdurend de klei aan het laden en lossen in het schip. Hier komen de dumpers elkaar tegen op de zandvlakte. Arjan een van de chauffeurs nodigde ons uit om met hem mee te rijden een aanbod dat we uiteraard niet weigerde. Het uitstapje naar de uiterwaard van Everdingen was geweldig.

Everdingen

De dumpers lossen hier de klei op het vrachtschip Corina. Dit vrachtschip kan 50 x de lading klei van een dumper bergen. De volgende dag wordt dit transport naar Tienhoven gevaren. Wekelijks zijn er 3 boten in de weer om de klei per schip te vervoeren. De schepen heten Astrid, Corina en Tarma. Al vanaf maart 2005 wordt de klei per boot getransporteerd naar de dijkverzwaring in de gemeente Zedrik (Tienhoven).

Everdingen Bron: Landwerk (Tijdschrift voor de inrichting van het landelijk gebied)

Hier komt een nieuwe riviertak, zoals in Lexmond West een oude riviertak weer open gegraven wordt, om klei te winnen voor de dijkverzwaring in de gemeente Zederik.

Ingezonden door Ina Renes om 22:48 uur | Reacties (0) | Terug naar boven

Zinkstuk

Het is puur handwerk. Bossen bijelkaar gebonden wilgenteen. Een stevig zinkstuk ligt klaar voor de versterking van de Lekdijk vlakbij Slot Herlaer.

Ingezonden door Ina Renes om 10:49 uur | Reacties (0) | Terug naar boven

1 juli 2005

Lekdijk Ameide

Voorstraat

Nu het werk op vele plaatsen tegelijk bezig is aan de Lekdijk ziet dit er nog rustig uit. De mensen aan de Voorstraat en de Dam van Ameide merken dat er minder verkeer langs komt nu er nog geen doorgang is met Tienhoven.

Stroomafwaards

Het geliefde strandje van Ameide is helaas niet goed meer toegankelijk. Er is al veel klei en zand gestort.

Stroomopwaards

Stroomafwaards

Er is hier al behoorlijk veel afgegraven. Een deel van de mooie griend moet eraan geloven. Het ligt in de bedoeling dat er een onderhoudspad zal komen langs de voet van de dijk. Het zou toch mooi zijn als dit een wandel-of fietspad zou kunnen worden.

Ingezonden door Ina Renes om 00:26 uur | Reacties (0) | Terug naar boven