26 maart 2006

Nog meer foto’s van Berry van Arkel

Pad bij nacht Foto Berry van Arkel

Ieder voorjaar speelt er zich op de Lekdijk een bijzonder natuurgebeuren af. Als de winter voorbij is en de temperatuur stijgt, ontwaken padden, kikkers en salamanders uit hun winterslapp. In de avonduren trekken ze dan plotseling massaal naar het water. Bij regenachtig weer en temperaturen tussen de 6 en 10 graden is vaak sprake van een massale trek. Ze trekken dan naar hun geboorteplaats: plasjes en sloten in de uiterwaarden. Hier vindt de voortplanting plaats. De watersalamanders komen het eerst uit hun binnendijkse winterverblijf. Dat gebeurt soms al in januari of februari. Ze overwinteren onder blad, stenen en in kruipruimtes. Daarna komen de padden, bruine kikkers en heikikkers. Op sommige plaatsen komt de zeldzame kamsalamander voor. Dit jaar begon de salamandertrek op woensdag 8 maart j.l. Bij Lexmond hebben vrijwilligers in een korte tijd meer dan 100 kleine watersalamanders over de dijk gezet.

Salamander  bij nacht Foto Berry van Arkel

Steenuil Foto Berry van Arkel